söndag 21 december 2014

Vit jul eller vad händer egentligen...

Jag ser många som skriver under på "en vit jul" just nu. 
Men är det någon som ens tror att de berörda skriver på?
Det är väl bra tänkt men låt mig förklara hur en alkolists familj fungerar. 
Jag har sen ca 6 års ålder medlat med min far i fyllan. 
Jag har trugat, flirtat och plirat med ögonen för att få honom på bra humör. 
Jag har firat nyår utomlands där han däckade vid 19-tiden av fylla och han kom ner till restaurangen (där jag hade hittat vänner) och helt enkelt sparkade mig upp för trappen till hotellrummet. 
Jo ni läste rätt, han sparkade hem mig i ilska. 
Jag skrek av smärta, ilska och förnedring medan resten av sällskapet låtsades som att inget hade hänt. 
Ändå fortsatte jag älska mannen som är min far. 
Han har hotat min make, han har knuffat omkull min dotter som nyss hade lärt sig att stå upp. 
Han har druckit när han har varit barnvakt så vi fick hämta hem den yngsta. 
Vem tror ens att "en vit jul" når fram till dem som behöver det?
Jag är idag 40 år och darrar fortfarande av rädsla när jag ser pappas nr på telefonen. 
Vad säger han idag? Vad ska jag säga? Ska det bli bråk eller lyckas jag styra undan allt?
Jag har upplevt mer än man kan föreställa sig och ser många som skriver under listan men ser faktiskt inte någon av dem som behöver skriva under som gör det. 
En elefant är alltid en elefant. 

(Jo min pappa kan och kommer säkert att läsa det här så inget är hemligt)

Tjingeling vänner :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar